Listopad 2011

Jídelní zásady

18. listopadu 2011 v 19:09 Tipy a triky
Často se mě ptáte, jak teď jím, a tak jsem se rozhodla sepsat přibližně své jídelníčky a svoje zásady. Třeba to inspiruje někoho, kdo je s jídlem v prdeli ještě víc než já, nebo koncec konců - někoho úplně normálního.
Pan čutálista se dá nazvat normálních strávníkem, a jeho stravovací styl je naprosto prasečí. Někdo by mohl říct, že se mnou doslova trpí, protože ho kvůli jídlu neustále sekýruju. Ale určitě mě pochopíte - pije jenom colu, nesnídá a hladovej jde na trénink, kde je celý dopoledne, k obědu si dá nějakou instantní s*ačku nebo v horším případě KFC, nesvačí, do školy si nevozí pití a tak celý den nejí ani nepije, večer se nažere jako prase, uprostřed noci chodí na sušenky a ano - na těle nemá jedinou tukovou bulku!! (svět je nespravedlivej)

Já se snažím sestavovat jídelníčky podle rad své nutriční poradkyně, ale je to složitý, protože jsem strašně vybíravá a jím málo druhů jídla, tak se alespoň postupně snažím nastolovat změny.

Snídaně
Snídáně rozhodně nesmí chybět ani jeden den, každý kdo se snaží zhubnout to už musí vědět - SNÍDAT! Nechápu proč někteří nesnídají, vždyť je to tak dobrý a hned se lépe vstává, když se těšíte na snídani :)
  1. Miluju ovesné vločky a ovesné kaše (ne ty instantní). Teplá snídaně v tomhle počasí potěší a navíc udělat si vlastní kaši je stejně jednoduchý, jako udělat tu instantní. Navíc vločky se dají kombinovat s čímkoliv, na co máte právě chuť. Základ je tedy hodit vločky do hrnce, přelít vodou a chvilku povařit. K tomu můžete přidat snad cokoliv. Moje oblíbená variace je třeba s bílým jogurtem (nebo tvarohem), banánem a medem.
    Med mám moc ráda a u nás doma je vždycky nějaký přímo od včelařů, jednoduchá kombinace je přidat do vloček med a lupínky. Ovoce je k snídani perfektní, nejradši mám banán se skořicí, a když doma nic neni tak prostě smíchám vločky s ovocným jogurtem.
  2. Někdy si vyberu z široké nabídky snídaňových cereálií. Za bulimických časů pro mě byla krabice müsli nebezpečným protivníkem, protože jsem často neodolala a tak jsem se cpala a cpala a cpala a strašně jsem se přecpala. Abych odhadla a snědla pouze přiměřenou porci, začala jsem si kupovat cestovní balení Dobré vlákniny á 30g, jím s jogurtem. Od té doby jsem se k snídani nepřejedla - hurá! :)
    Někdy si dopřeju mini Bebečka (taky kupuji pouze po malých sáčcích), ale jsou to spíš sušenky a ty jsem si zakázala.
    Nedávno jsem si opět koupila krabici svých oblíbených biskitů, ale každý den jsem si jich do misky sypala víc a víc až mě z toho bolelo břicho. Takže nadále zůstávám u malých sáčků.
Svačina
Už žádné sušenky! Žádná Bebečka ani müsli tyčinky!
  1. Ideální je samozřejmě ovoce. Pro mě to znamená jedině banán.
  2. Jogurt s živou kulturou, žádný smetanový ani pudingový. Do školy si ráda beru jogurtové nápoje nebo kefíry, protože je můžu pohodlě a pomalu pít i během přednášky.
Oběd
Oběd by měl být teplý a skládat se z bílkovin + sacharidů. Moje obědy nejsou dvakrát dietní, protože na to už kašlu, chci se dobře najíst a vařím i pro přítele. Hlavně se snažím, aby byly zdravé.
  1. Směs ze zeleniny a kuřecího masa, rýže a barbecue omáčka
  2. Alespoň 2 krát týdně by měla být ryba - pangasius s bramborem a zeleninou
  3. Cuketa v těstíčku, brambor
  4. Těstoviny s brokolicí a sýrovou omáčkou
  5. Špagety s omáčkou ze sojového masa a se sýrem
  6. Zapečené brambory s cuketou a lilkem
  7. Kuřecí steak s bramborovou kaší
  8. Tofu s kuskusem a zeleninou
    A tak dále...
Svačina 2
  • Moc fantazie nemám, takže obvykle něco podobného jako svačina 1. Odpoledne si dávám ale raději místo jogurtu tvaroh kvůli bílkovinám. Ráda jím kombinaci tvaroh, banán, skořice.
Večeře
  • Moc jsem si oblíbila krémové zeleninové polévky (hrášková, brokolicová atd., už jsem o tom psala ve článku The worst enemy, mrkněte i do komentářu, holky mi doporučily bezva recepty, za které moc děkuju!)
  • Pečivo + homemade pomazánky - třeba tvarohová s tuňákem, fazolová... cottage
  • tortilly - do toho můžu zabalit cokoliv - zeleninu, cottage, kuřecí, maso, sýr, luštěniny, šunku... výborné
  • sandwiche
A hřeším - občas zajdem na pizzu nebo třeba do mexické restaurace (mexickou kuchyni mám moc ráda), denně jím cca 2 čtverečky čokolády (po obědě mívám vždy nesnesitelnou chuť na sladký), do kafe si dávám mléko i cukr, hodně cukru, a 4 týdne to chodím potit do fitka.
Tak to je ve zkratce moje jídlo, příště budu zas více "beletristická", mějte se krásně.

O ambicích

16. listopadu 2011 v 10:19 BANALITE a její dlouhé dny
O psychoterapeutické skupině, na kterou chodím, jsem toho ještě moc nenapsala. Tentokrát jsem ale mluvili o ambicích a ve mě to vzbudilo pocit, že ambice jsou počátkem všeho (mluvím především o anorexii, já jako jediná přítomná "bulimička" jsem jenom zírala a nechápala).
Trošku mi tyto ambice připomínaly oslíka z pohádky Obušku z pytle ven, kterého poháněl ten muzikant tak, že držel klacek a na něm měl přivázanou mrkev. Takže oslík šel za mrkví, ať ušel jakoukoliv cestu mrkev byla pořád stejně daleko a on měl pořád hlad... což naprosto doslova připomíná mé anorektické dívky až na to, že to nejsou žádné oslice, a naopak jsou mimořádně inteligentní. Když budete mít ambici vylézt na mont everest pořád to bude pravděpodobnější, než že dosáhnete dokonalosti. Ale v tom to právě je, jejich ambice je nekonečno, nikdy nebudou mít dost, pořád budou chtít výš. Nedokžu si představit, co by dělali, kdyby to už výš nešlo, kdyby se museli zastavit, usadit se a konečně žít s tím, co je.
Obě tou jsou studentky, jedna na medicíně, druhá na medicínu míří. Celý den tráví tím, že se učí, a když se neučí mají nesnesitelné výčitky, že jsou neschopný. I spánek je pro ně ztráta času - naprosto sebezničující životní styl. Spánek 3 hodiny denně, k jídlu 3 krát denně zelenina, 4 denně silná káva, k pití cola light, zelený čaj, maté a výživové doplňky jako Guarana.
"A jak odpočíváte, jak trávite volný čas?" zeptala se doktorka.
Vezmu si knihu.
Já jsem se ze srandy zeptala, jestli učebnici.
A ona se tak bezelstně usmála, že učenici přímo ne, ale že čte odborné knihy, které se jí budou hodit.
Poté samozřejmě věčné běhání, ježdění na kole a posilování.
Potřebuje být ve všem nejlepší, nejhubenější, ale nikdy se nedocení, nepochválí - vždycky vidí jen to, co nedokázala a výčitky jí ženou dál a nesnáší se, protože je neschopná a ošklivá.

K čemu jsou její ambice a tvrdá práce, když nikdy nedosáhne spokojenosti? Nikdy nebude šťastná?
Na to povídala, že každý máme jiné hodnoty (štěstí není její hodnota).

Teď pojďme ale k té příjemnější stránce - moje ambice.
Ambice si nasazuji velice příjemně nízko, takže velice často dokonce přesahuji své síle a jsem se sebou nadmíru spokojená (jako SSSR když nasadilo velmi nízky hospodřský plán a vždycky se chlubilo, že ho splnilo, ba dokonce přesáhlo) - pro psychiku není nic lepšího. Mým cílem je zvládat školu a největší úspěch je zvládat jí s minimem vyložené práce. Ať se někdo učí celý den, já se naučím něco, něco opíšu a zbytek ošmelim, a tak stejně prspějeme všichni, třebaže prospěju na druhý neb třetí pokus, diplom budeme mít stejný. Ušetřený čas a nervy považuju za výhru.
Dostat se na školu byl můj předchozí cíl. Snažit se o psychologii jsem vzdala rovnou, se sociální patologií jsem raději nepočítala, bylo to moc těžký. Na přijímačky jsem se nepřipravovala a hele! Vzaly mě!
Pracovitá nejsem ani trošku, ale našla jsem si práci, kde nemusím téměř nic dělat. Mám sice míň peněz než ti, kteří ze sebe v práci sdírají kůži, ale stačí mi to.
Ani v budoucnu asi nebudu mít tolik peněz jako ti, kteří makají na medicíně nebo VŠE, zatímco já prospávám odpoledne. Ale užijí si oni ti svoje "hodně" víc, než ja svoje "málo"? Kdo bude víc spokojenější?
Měřítko uspokojení je podle mě zásadní. Kdybych musela dřít jako blázen, ukrojilo by mi to velkou část uspokojení z výsledku. Takhle se nacházím na průměru. Nic neřešim, nestresuju se, z velké části jsem flegmatik...
...jen tedy bych chtěla být štíhlejší...

(a za tím si jdu a ne že ne!)

lenost3
Garfiel = můj vzor. Jestli ho máte tak rádi jako já, doporučuju www.kusma.cz

Odjinud

13. listopadu 2011 v 12:49
Máma s dcerou... která je která?

"Svou dceru ale motivuje k jídlu a podporuje její chuť k čokoládě a zákuskům. Sedmiletá Maisey si uvědomuje, že její maminka musí víc jíst, a pokouší se s ní o sladkosti dělit - bohužel marně. Svou matku už ve váze předběhla..."


The worst enemy (sušenka)

11. listopadu 2011 v 17:05 BANALITE a její dlouhé dny
Pomalu aplikuju změny do svýho jídelníčku a jak se zdá, funguje to.
Po měsíci zhubnuté jedno kilo, úspěch (některé dietářky se mi možná zasmějí, že oni dokážou zhubnout kilo za jeden den, no prosím, to umim taky, ale tohle je TRVALÉ kilo a pěkně vydřené kilo) - jsem na něj hrdá a tak mě moměntálně ani neděsí, že moje váha je ošklivých 56. Při představě, že jsem tenhle nárust dopustila, se mi chce brečet, ale teď to mám pevně v rukách a hodlám napravit všechny svoje chyby.

První změna, kterou jsem udělala, je, že jsem přestala jíst sušenky. Rozloučila jsem se se svými oblíbenými Bebečky, které jsem jedla skoro každý den ke svačině. Ono 200 kcal (kolik cca obsahuje balení) není tak mnoho, ale výživové hodnoty jsou 00 nic. Cereální sušenka je taky sušenka. A sušenka je nepřítel.
Teď svačím jogurty, ve škole jsem si hodně oblíbila kefíry a zakysané nápoje, v klidu je piju celou přednášku a jsem sytá, a taky banány. Postupně se pokusím být pestřejší.

K večeři by měli být bílkoviny a zelenina, to se snadno řekne, ale hůř vymyslí, obzvlášť když nejim zeleninu. Nikdy mě nenapadlo nic lepšího než pečivo a cottage. Poradkyně mi doporučila polívky - jíst zeleninu v rozmixované podobě mi totiž nevadí. Úplně nejjednoduší recept je uvařit zeleninu, rozmixovat, dochutit, a máte báječnou krémovou polívku například s cuketou, hráškem atd. Já si to dopřávám i s osmaženou cibulkou a smetanou, holt když to se mnou jí přítel, musí to taky nějak chutat. Bezva recept na cuketovou polívku najdete např. tady.
Dále mi doporučila homemade pomazánky. Úplně jednoduchá - nízkotučný tvaroh, tuňák, rozňahňám to a mám dobrotu (i přítel si pochutnal).

Nesnáším zeleninu, přitom jsem většinu druhů ani neochutnala. Kupříkladu brokolici mám ráda, na doporučení jsem vyzkoušela cuketu, připravenou absolutně nedietně dle receptu zde, lilek, a chutnalo mi.

Teď pro mě není prioritní jíst dietně. Dávno už tak nejim (proto jsem ztloustla 5 kilo), ale když změnim skladbu jídelníčku a budu sportovat tak jako dosud (4 týdně fitko), mohla bych trvale zhubnout na 55 kilo a žít spokojenej život s dobrym jídlem a občas si dopřát pizzu a Marlenku a jiné hříchy.
Ve fitku taky pomalu zvyšuju zátěže a dobu na orbitreku. Zatím vydržím 15 minut, nic moc, ale nechci se zabít ani odcházet z posilovny po čtyřech a ani mít koláče velikosti valašských frgál v podpaží!
Dieta je pro mě teď dlouhodobej proces. Nikam nespěchám, čutálista by mě miloval i 100 kilovou a moje oblečení mi pořád je.

Asi nikdo nemůže zapomenout na moje sklony pro prasečí přejídání. Žádné dobré rozhodnutí nemůže zabránit mému bulimickému JÁ, aby rozcupovalo tisíce balíků sušenek. Bez pana čutálisty bych to nezvládla. Stala se z toho taková hra mezi námi. Koupí mi čokoládu, já jí chci, nejdřív se lísám, pak se popereme a pak o ní hrajem žolíky. Musim vyhrát 3 krát za sebou abych dostala 1 řádek! (víc jak řádek denně povoleno nemámSmějící se). K snídani jsem si koupila moje milované biskity (někdo by mohl namítnout, že je to jako sušenky, no, prosím). Jakmile slyší, že po snídani otevírám potravinovou skříň abych si dala další dávku, přes celý byt spustí salvu nadávek. Vyčítavé pohledy, když si do kafe sypu tunu cukru, a když odchází na trénink, odnáši v batohu biskity i čokoládu :D Když jsem celý den ve škole a nestíhám uvaří mi, a uvaří mi zdravě. Všechnu tu zeleninu jí se mnou, pomáhá mi s vařením a je to sranda. Nikdy bych se nenamáhala připravit jídlo dost chutně a neobtěžovvala bych se složitou přípravou, kdybych vařila jen pro sebe.

On je hlavní pilíř mojí léčby, on je můj anděl...


Prosím, co jíte vy k večeři? Co svačíte? Jaká je vaše oblíbená zelenina? Potřebuju víc nápadů tak šup sem s nimi!! :)